Beneficiile meditatiei

0
305

De ce este bine sa meditam 5 minute inainte de inceperea zilei?

In ultimii ani, stresul a devenit unul dintre cei mai nocivi factori de agresiune a organismului uman, fiind considerat chiar mai periculos decat colesterolul. Este considerat “boala secolului” si se pare ca toti suferim de ea.

Stres, sau stress, reprezinta sindromul de adaptare pe care individul il realizeaza in urma agresiunilor mediului, ansamblu care cuprinde incordare, tensiune, constrangere, forta, solicitare.

“Stresul este un fenomen psihosocial complex ce decurge din confruntarea persoanei cu cerinte, sarcini, situatii, care sunt percepute ca fiind dificile, dureroase sau de mare importanta pentru persoana respectiva”.  Baban, 1998

Atunci cand suntem supusi solicitarilor externe, organismul secreta asa-numitii „hormoni de stres” pentru a le putea face fata cu succes. Problemele apar atunci cand aceste substante persista mai mult tip in sange (expunere prelungita la stres); pot aparea leziuni ale vaselor de sange, afectiuni ale rinichilor si chiar moarte; imbatranirea celulara este accelerata, iar imunitatea scade, astfel incat creste riscul aparitiei bolilor somatice sau psihice.

Ce trebuie sa stii despre stres?

  •  Corpul uman nu face diferenta intre nivelul scazut de stres si cel ridicat.
  •  Stresul cauzat de traficul aglomerat poatre avea un impact la fel de puternic asupra sanatatii tale ca un divort. 
  • Stresul poate provoca o inhibitie corticala. Asta inseamna ca parti ale creierului nu mai functioneaza, iar persoanei afectate de stres ii este greu sa indeplineasca anumite sarcini. 
  • Cu cat iti verifici mai des telefonul, pentru a vedea daca ai primit noi emailuri sau mesaje, cu atat mai stresat esti, arata un studiu britanic. 
  • Bataile inimii se intensifica si presiunea arteriala creste la oamenii stresati.
  • Stresul este astazi principala cauza care sta la baza bolilor cronice. 
  • Cei care sunt stresati perioade lungi de timp au aproape toate functiile corpului afectate. Riscul sa devina obezi, sa faca diabet sau sa sufere un atac de cord este mai mare in cazul lor. 
  • Stresul slabeste sistemul imunitar al organismului.
  • Daca o mama este stresata in timpul sarcinii, copilul s-ar putea naste cu deficienta de fier in organism. 
  • Oamenii care sufera de stres cronic se imbolnavesc des de raceala.

De asemenea, stresul este de vina si pentru problemele de digestie, pentru insomnii, ulcer gastric sau disfunctii erectile, pentru diabet, si chiar pentru infertilitate. Stresul joaca un rol important si in aparitia acneei, psoriazisului sau eczemelor. Ce este stresant pentru o persoana nu este valabil si pentru ceilalti. Diferenta sta in modul in care fiecare percepe anumite evenimente din timpul vietii.

Meditatia poate combate cu succes efectele nocive ale stresului cotidian, inducand o stare de pace interioara.

Meditatia se refera la o varietate intreaga de practici mentale menite sa promoveze relaxarea, construirea unei forte interioare vitale superioare si dezvoltarea compasiunii, iubirii, rabdarii, generozitatii si iertarii.

Oricine poate sa practice meditatia, o metoda simpla si gratuita de restabilire a echilibrului propriu.

Avantajele acestei tehnici de relaxare sunt acelea ca nu sunt necesare echipamente speciale si ca poate fi pusa in practica oriunde, inclusiv in timpul unei plimbari in parc.

Mai mult decat atat, meditatia este considerata un tip de medicina complementara care angreneaza trupul si mintea. In timpul acestei practici de linistire, atentia este concentrata intr-o singura directie, astfel incat sa se elimine de la nivel mental gandurile haotice si coplesitoare, responsabile cu starea de tensiune generala si cu anxietatea. Procesul duce la o bunastare superioara fiziologica si emotionala.

Meditatia vine in ajutorul multor boli agravate de stres. Printre acestea se numara:

– alergiile;
– tulburarile de anxietate;
– astmul;
– mancatul emotional;
– cancerul;
– depresia;
– oboseala cronica;
– afectiunile cardiace;
– hipertensiunea arteriala;
– durerile cronice;
– tulburarile de somn;
– abuzul de substante;

 

Pentru a medita dimineata, trebuie sa te trezesti putin mai devreme decat de obicei. Stiu, nu vrei sa renunti la nici un minut din dulcele somn, dar primesti in schimb ceva extraordinar. Iar daca iti obisnuiesti corpul cu un program de somn fix, dupa o saptamana, doua, trezitul nu mai va mai fi o problema! Mediteaza dimineata!

Mediteaza dimineata! Acest lucru nu-ti aduce doar relaxare de moment. Adopti un obicei care iti va seta in mod pozitiv organismul pentru intreaga zi.

Mediteaza dimineata! Iti poate reduce anxietatea si depresia.
Meditand dimineata, iti imbunatatesti concentrarea si productivitatea, astfel, vei putea fi mai concentrata in tot ceea ce faci.

Mediteaza dimineata! Iti poate oferi o stare generala de bine.
Meditatia de dimineata te va ajuta sa te simti mai prezenta in viata ta, inca de la inceputul zilei, si sa te cunosti mai bine si sa fii mai fericita! Meditatia constanta te ajuta sa fii mai echilibrata emotional.

Mediteaza dimineata! Devii mai creativa. Studiile arata ca persoanele care obisnuiesc sa mediteze zilnic sunt mai creative decat cele care nu o fac. Meditatia calmeaza mintea si cu cat mintea e mai calma, cu atat sansele de a produce idei noi si bune sunt mai mari.

Mediteaza dimineata! Iti ofera energie. Sunt dimineti in care te trezesti mai obosita ca oricand. Meditatia te poate ajuta, reparandu-ti organismul stresat si obosit. Meditatia te incarca cu energia care iti lipseste. 

 

Un exercitiu meditativ simplu

Meditatia poate fi practicata in pozitia sezand pentru a-ti putea relaxa corpul.

Inchide ochii, elimina pe cat posibil orice fel de ganduri si preocupari interioare. Devin-o constienta de corpul tau. Constientizeaza contactul corpului cu suprafata pe care stai. Fii atena la modul in care mainile se odihnesc pe picioare, picioarele se ating intre ele etc.

Relaxeaza-te gradat, incepand cu piciorul stang, de jos in sus, apoi piciorul drept, bratul stang, bratul drept, trunchiul, global, de jos in sus, gatul, capul.

Focalizeaza-ti acum atentia asupra procesului respiratiei. Observa indeaproape ritmul respiratiei, simte cum aerul si energia adusa de el intra si ies din corpul tau. Constientizeaza acest proces divin prin care energia patrunde in corpul tau si te mentine in viata. Simte miracolul respiratiei.

Odata concentrarea mentinuta si aprofundata, ea devine meditatie. Aceasta te va purta apoi din ce in ce mai mult in adancul fiintei tale. In practica meditatiei este necesar să fii cat mai constienta, sa ai o stare de “martor”.

“Legea potentialitatii pure este experimentata prin tacere, meditatie, ne-emiterea de judecati si de critici si prin comuniunea cu natura.”  Deepak Chopra, Cele sapte legi spirituale ale succesului

Bisous
MADmoiselle Elena

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here