CHANEL Istoria emblematicului brand – Cum a devenit Chanel un brand de lux de top.
Casa Chanel (Chanel S.A.) a luat naștere în 1909, când Gabrielle Chanel a deschis un magazin la parterul apartamentului parizian al afaceristului din domeniul textilelor, Étienne Balsan. Cei doi
Casa Chanel (Chanel S.A.) și-a luat naștere în 1909, când Gabrielle Chanel a deschis un magazin de modărițe la 160 Boulevard Malesherbes, la parterul apartamentului parizian al socialitei și afaceristului din textile Étienne Balsan, a cărui amantă era. Si
- Advertisement -
Gabrielle Coco Chanel opened her first hat shop in 1910 under the name “Chanel Mode” and continued to add stores in later years to sell dresses.
Gabrielle Coco Chanel și-a deschis primul magazin de pălării în 1910 sub numele „Chanel Mode” și a continuat să adauge magazine în anii următori pentru a vinde rochii.
- Advertisement -
1910 – „Coco”, așa cum ajunsese să fie numită, deschide un butic de pălării la 21 rue Cambon sub numele Chanel Modes. Pălăriile ei au fost purtate de celebrele actrițe franceze ale epocii și au contribuit la construirea reputației ei.

1912 – Gabrielle Chanel își deschide primul magazin în Deauville. Din 1913, ea începe să vândă o linie de îmbrăcăminte sport din jerseu, un material care a fost folosit anterior la confecţionarea lenjeriei de corp pentru bărbaţi. Această abordare a revoluționat moda și relațiile femeilor cu corpul lor. A fost un succes instantaneu.
- Advertisement -
1915 – Încurajată de succesul ei, Mademoiselle Chanel își deschide prima casă de Couture în Biarritz, Franța. Ea angajează acolo 300 de muncitori și creează prima ei colecție Haute Couture.
1918 – Gabrielle Chanel cumpără clădirea de la 31 rue Cambon și își înființează Casa de Couture acolo. Clădirea „31” a găzduit un butic, saloane și ateliere; un aspect care rămâne același și astăzi.
1921 – Lansarea primului parfum CHANEL: N°5. Acest „parfum de femei care miroase a femeie”, revoluționar prin compoziție, nume și prezentare, a luat naștere din parteneriatul lui Gabrielle Chanel cu parfumierul Ernest Beaux.
- Advertisement -
1922 – Ernest Beaux creează CHANEL N°22. Numele său este o referință la anul de creație al parfumului, 1922. A fost inspirat de același spirit revoluționar care l-a caracterizat pe N°5. Parfumul floral pudrat este un parfum seducător purtat de tuberoză.
1924 – The “Société des Parfums CHANEL” company is created in 1924 to produce and sell perfumes and cosmetics. Ernest Beaux then became the House’s first in-house perfume designer. The first collections of powders and lipsticks were created in the same year.
1925 – Gabrielle Chanel creează Gardénia cu Ernest Beaux. O floare albă precum camelia, floarea iconică a lui Chanel cu un miros care nu poate fi extras, Gardénia are o semnătură olfactivă mai distinctă. Reproducat în 1983, a făcut parte din colecția Les Exclusifs din 2007.
- Advertisement -
1925 – Ernest Beaux creează Cuir de Russie. Acest nou parfum oriental din piele evocă șelăria lumii ecvestre. Urma și numele său sunt o referință la gudron de mesteacăn, care a fost folosit de soldații ruși pentru a-și impermeabiliza ghetele.
1927 – Launch of the first CHANEL beauty products, a complete range of 15 skincare products, a reflection of Mademoiselle Chanel’s innovative vision.
- Advertisement -
1928 – In September 1928, Gabrielle Chanel purchases land in Roquebrune-Cap-Martin, between Menton and Monaco. There she builds her villa, La Pausa. In this Provençal house, Gabrielle Chanel hosts numerous friends including the Duke of Westminster, Jean Cocteau, Pierre Reverdy, the Hugo family and even Gala and Salvador Dalí.
1928 – Bois des Îles, creat de Ernest Beaux, este unul dintre primele parfumuri orientale lemnoase din istoria parfumurilor pentru femei. Cu acorduri de ylang-ylang și lemn de santal, numele său este o referință la anii 1920 și înclinația caracteristică a acestei epoci pentru exotism și călătorii.
- Advertisement -
1931 – Upon the request of American producer Samuel Goldwyn, Gabrielle Chanel leaves for Hollywood in February 1931 to dress the actresses of the United Artists studio. She then designed costumes for the following films: Tonight or Never (1931) and The Greeks Had a Word for Them (1932).
1932 In her mansion at 29, rue du Faubourg-Saint-Honoré in Paris, Gabrielle Chanel presents BIJOUX DE DIAMANTS, her only High Jewelry collection. More than 45 jewelry pieces are presented.
- Advertisement -
1939 – În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, CHANEL își închide Casa de Couture. Dintre cele cinci clădiri din rue Cambon, doar buticul „31” a rămas deschis, unde au continuat să fie vândute parfumuri și accesorii.
1952 – Life Magazine și-a dedicat povestea lui Marilyn Monroe pe 7 aprilie 1952. În acest număr a fost înregistrată pentru prima dată declarația de dragoste a actriței pentru parfumul N°5. Când a fost întrebat: „Marilyn, cu ce te îmbraci în pat?” Marilyn Monroe a răspuns: „Așa că am spus că port doar Chanel No. 5”. În 1955, fotograful Ed Feingersh a realizat o serie de portrete cu Marilyn Monroe stropindu-se cu N°5.
- Advertisement -
1954 – At age 71, Gabrielle Chanel decides to reopen her Couture House, with a fashion show event on February 5th, which was extremely well-received by the American press. The first look of her collection was a jersey set with the number “5.”
Henri Robert îi urmează lui Ernest Beaux ca parfumier pentru Casa CHANEL.
- Advertisement -
1955 – In 1955, Gabrielle Chanel creates the famous quilted handbag with a gold chain called the “2.55,” named after its date of creation. This functional bag equipped with a soft sliding chain allowed one’s hands to be free.
Henri Robert creează Pour Monsieur, singurul parfum pentru bărbați lansat în timpul vieții Mademoiselle. Acest parfum proaspăt de Chipre a scos la iveală note de vârf de lămâie, note de mijloc picante și o urmă lemnoasă.
1956 – Gabrielle Chanel debutează în colecția ei costumul emblematic din tweed tuns.
1957 – Gabrielle Chanel creează pantofii bicolor cu vârfuri negre: pielea bej ajută la alungirea picioarelor, iar vârful negru face ca piciorul să pară mai mic. Cizmar Massaro a adăugat cureaua elastică în jurul călcâiului pentru mai mult confort, marcând o revoluție.
1960 – Cele mai proeminente femei ale epocii (Elizabeth Taylor, Jane Fonda, Jackie Kennedy, Romy Schneider, Jeanne Moreau etc.) sunt îmbrăcate în CHANEL.
1965 – Jacques Helleu devine directorul artistic al parfumurilor și produselor de înfrumusețare pentru CHANEL. În calitate de director artistic al diviziei de parfumuri și frumusețe, precum și al diviziei de ceasuri și bijuterii fine a mărcii, a fost responsabil pentru imaginea acesteia. Filmele de publicitate iconice create sub regia sa au rezultat din dialogul pe care l-a întreținut cu regizorii, cărora le-a acordat o mare libertate de exprimare.
1970 – Creat de Henri Robert, N°19 își datorează numele zilei de 19 august, data nașterii Gabriellei Chanel. Acest parfum floral verde se caracterizeaza prin nota sa florala principala, irisul, care ii confera o atingere pudrata.
1971 – Fie ca legenda mea să prospere și să prospere. Îi doresc o viață lungă și fericită! Mademoiselle Chanel a încetat din viață la Ritz pe 10 ianuarie. Colecția ei postumă a avut un mare succes.
1978 – Jacques Polge devine al treilea parfumier al Casei CHANEL, după Ernest Beaux și Henri Robert. El a creat parfumurile Coco, Coco Mademoiselle, Allure, Chance și Bleu.
1983 – Karl Lagerfeld este numit director artistic al CHANEL. El a readus viața colecțiilor Cruise, a introdus Métiers d’art și precolecțiile, a readus Haute Couture la gloria de odinioară și a creat colecția de prêt-à-porter CHANEL așa cum o cunoaștem astăzi.
1984 – Primul model care a semnat un contract exclusiv cu o casă de couture devenind purtător de cuvânt CHANEL, Ines de la Fressange este selectată drept chipul lui Coco. Inspirat de stilul venețian și universul baroc al Mademoiselle Chanel, acest oriental floral a fost primul parfum pentru femei creat de Jacques Polge.
1985 – Button-maker Desrues este prima casă de artizanat artistic cumpărată de Casa CHANEL.
1987 – Crearea ceasurilor CHANEL cu ceasul PREMIÈRE, al cărui cadran este inspirat de forma capacului sticlei de parfum N°5 și a Place Vendôme. Deschiderea primului butic de ceasuri CHANEL la 40, avenue Montaigne, la Paris.
1988 – Karl Lagerfeld creează prima sa campanie de publicitate pentru CHANEL ca fotograf. Ines de la Fressange, care era deja chipul lui Coco, a fost muza campaniei.
1990 – Acest parfum original perturbă codurile parfumurilor pentru bărbați cu notele sale de lemn de santal și vanilie de Madagascar. Filmul publicitar al lui Jean-Paul Goude a fost distins cu Leul de Aur la cea de-a 37-a ediție a Festivalului Internațional de Film Publicitar de la Cannes.
Crearea ceasului MADEMOISELLE, cu o brățară formată din cinci rânduri de perle.
1993 – CHANEL achiziționează fabrica de ceasuri G&F Châtelain din Chaux-de-Fonds, Elveția.
Crearea bijuteriilor fine CHANEL cu reproducerea colierului COMÈTE din colecția „Bijoux de Diamants” creată de Gabrielle Chanel în 1932.
1995 – Helena Christensen și Claudia Schiffer sunt fețele colecției de prêt-à-porter de primăvară/vară 1995. Această colecție cu succes răsunător a făcut o impresie de durată. Campania a fost fotografiată de Karl Lagerfeld.
Creată ca referință la una dintre culorile preferate ale lui Gabrielle Chanel, noua nuanță „Rouge Noir N°18” de la Le Vernis are un succes uimitor.
1997 – Karl Lagerfeld o selectează pe modelul scoțian Stella Tennant ca chip al colecției de prêt-à-porter toamna/iarna 1996/1997. Alura ei androgină a marcat un punct de cotitură în estetica acestei perioade.
Pe 18 noiembrie 1997 este inaugurat conacul de pe locul 18 Vendôme. Colecția 18 PLACE VENDÔME a fost prezentată pentru deschiderea acestui frumos site nou dedicat în întregime colecțiilor de ceasuri și bijuterii fine.
1998 – Virginie Viard este numită Director al Studioului Haute Couture CHANEL, unde este responsabilă de departamentul de broderie. Doi ani mai târziu, ea preia și Studioul Ready-to-Wear. S-a alăturat Studioului de Creație CHANEL ca stagiar în 1987.
2000 – Crearea iconicului ceas J12, primul ceas sport de la CHANEL, din ceramică neagră.
Prezentarea de modă a colecției Cruise 2000/2001 la Paris. De atunci, prezentarea de modă a colecției Cruise, condusă de Karl Lagerfeld, a devenit un eveniment obișnuit.
2001 – Lansarea Coco Mademoiselle, creată de Jacques Polge, un parfum oriental proaspăt care readuce familia de parfumuri Chypre în stil cu nota sa fracționată exclusivă de paciuli. Kate Moss a fost fata campaniei sale.
2002 – Paraffection achiziționează casa de încălțăminte Massaro și casa de broderie Lesage, adăugându-se astfel celor trei case de meșteșuguri artistice deținute de companie (Desrues, Lemarié, Maison Michel).
2002 – Karl Lagerfeld lansează colecția Chanel „Métier d’art”, o colecție anuală Ready-to-Wear care, împreună cu calendarul oficial al colecțiilor, aduce un omagiu expertizei acestor meșteri excepționali. Colecția denumită „Satellite Love”, formată din 33 de modele, este prezentată în saloanele Haute Couture ale Casei CHANEL.
Gabrielle Chanel a crezut în noroc și s-a înconjurat de diverse talismane și amulete de noroc. Jacques Polge creează apoi CHANCE, iar pentru prima dată, senzualitatea și trandafirul intră în codurile Casei. Jean-Paul Goude a creat campania publicitară la Veneția. Flancurile parfumului au fost lansate mai târziu: Chance Eau Fraîche în 2007, Chance Eau Tendre în 2010 și Chance Eau Vive în 2015.
2003 – În urma succesului internațional al lui J12 din ceramică neagră, este lansată versiunea din ceramică albă a lui J12. Acest nou ceas exclusivist marchează introducerea albului în ceasornicarie. În același an au fost lansate și următoarele ceasuri: ceasul CHOCOLAT cu mișcare digitală, ceasul CAMÉLIA și ceasul din 1932.
Primul an de participare al CHANEL la Baselworld World Watch and Jewelry Show din Basel cu un stand proiectat de Peter Marino.
2004 – Cu Allure Homme Sport, Jacques Polge creează o nouă interpretare a aluziei masculine. Evocă mișcarea, libertatea care face ecoul modei și alura sportivă pe care Gabrielle Chanel și-a creat-o. Jacques Helleu a creat o sticlă simplă, largă, cu profil cizelat, datorită unei noi tehnologii.
Jacques Helleu o selectează pe Nicole Kidman pentru a fi noua față a N°5. Campania și filmul au fost produse de regizorul Baz Luhrmann.
2005 – Prezentarea de modă de primăvară-vară din 2006 are loc la Grand Palais. A fost primul spectacol CHANEL care a avut loc acolo, iar colecțiile sunt prezentate și astăzi acolo.
Organizată de Institutul Costumelor, expoziția CHANEL este găzduită la Metropolitan Museum of Art din New York în perioada 5 mai – 7 august 2005.
2006 – Lansarea Sublimage Crème Régénérante Fondamentale. Această cremă cu eficacitate anti-îmbătrânire globală a fost dezvoltată prin cercetările CHANEL privind puterea plantelor, precum și polifracționarea, care concentrează moleculele active ale unei flori. Vanilla Planifolia din Madagascar este floarea prezentată în această cremă.
În 2006, CHANEL lansează un nou ruj cu culori intense, cu un sistem inteligent de deschidere: un singur clic dezvăluie stick-ul ștampilat cu CHANEL.
2007 – Keira Knightley devine chipul parfumului Coco Mademoiselle.
Imaginat și creat de Jean-Louis Froment, care a curatat expoziția încă de la prima ediție din 2007 la Moscova, Culture CHANEL explorează sursele de inspirație pentru Gabrielle Chanel, precum și istoria Casei, printr-o gamă largă de teme. Această expoziție în mai multe părți a călătorit apoi în mai multe orașe din întreaga lume, cu o temă aleasă: Beijing și Shanghai, Canton (“Le Train Bleu” sau “Trenul Albastru”), Paris (“N°5″), Seul (” L’esprit des lieux” sau „Spiritul locului”) și Veneția („La femme qui lit” sau „Femeia care citește”).
2007 – Jacques Helleu a fost directorul artistic și manager de imagine pentru diviziile de parfumuri și frumusețe și ceasuri și bijuterii fine ale mărcii. Filmele de publicitate iconice create sub regia sa au fost rodul dialogului pe care l-a întreținut cu regizorii, cărora le-a acordat o mare libertate de exprimare.
Pentru această nouă linie, Jacques Polge a creat parfumuri cu mare libertate ale căror nume sunt o referință la site-urile și creațiile emblematice ale Gabrielle Chanel și ale Casei: 31 rue Cambon, Bel Respiro, 28 La Pausa, N°18, Coromandel, l’Eau. de Köln. Patru reproduceri din 1983, N°22, Gardénia, Bois des Îles și Cuir de Russie au completat această nouă colecție, care au fost vândute exclusiv în buticuri CHANEL.
2009 – Deschiderea Studioului de creație de bijuterii fine sub conducerea lui Patrice Leguéreau.
2010 – PLUMES DE CHANEL este prima colecție de înaltă bijuterie dedicată în întregime penei.
Crearea lui Bleu de Chanel, un nou parfum pentru bărbați de Jacques Polge, întruchipat de Gaspard Ulliel într-un film regizat de Martin Scorsese.
2011 – Povestea lui CHANEL este o poveste despre o femeie. Prin spiritul său antreprenorial și creativitatea, Gabrielle Chanel s-a eliberat de originile ei modeste, a reinventat codurile modei și a influențat lumea. Fundația CHANEL a fost creată în 2011 cu scopul de a transmite această moștenire prin sprijinirea proiectelor care vizează îmbunătățirea condițiilor economice și sociale ale femeilor din întreaga lume.
2012 – Lansarea expoziției de fotografie intitulată „Mica jachetă neagră: clasicul Chanel revăzut de Karl Lagerfeld și Carine Roitfeld” la Tokyo. „Jacheta Chanel a ajuns să simbolizeze o anumită eleganță feminină nonșală, atemporală și pentru toate timpurile”, a declarat Karl Lagerfeld. Cu „Mica jachetă neagră”, Karl Lagerfeld a creat un proiect fotografic care a revăzut jacheta iconică în aproximativ o sută de portrete ale vedetelor. Această expoziție itinerantă a fost găzduită în 16 orașe din întreaga lume între 2012 și 2013: Tokyo, New York, Taipei, Hong Kong, Londra, Moscova, Sydney, Paris, Berlin, Seul, Milano, Dubai, Beijing, Shanghai, Sao Paulo și Singapore.
Pentru a sărbători cea de-a 80-a aniversare a colecției unice de înaltă bijuterie creată de Gabrielle Chanel, BIJOUX DE DIAMANTS, Casa CHANEL a prezentat 80 de piese noi exclusive. Aceste bijuterii au fost dezvăluite într-un planetariu pop-up la Musée du Quai Branly, apoi prezentate publicului în cadrul Bienalei des Antiquaires din Paris.
2013 – Deschiderea Studioului de Creare a Ceasurilor sub conducerea lui Arnaud Chastaingt.
SOUS LE SIGNE DU LION este prima colecție de înaltă bijuterie dedicată în întregime leului.
În inima Casei Chanel, situată la etajul doi al 31 Rue Cambon din Paris, între saloanele Haute Couture și Studio și accesibilă prin scara cu oglindă, se ascunde apartamentul Gabriellei Chanel. Stilul eclectic reflectă profund personalitatea și călătoria ei. Un loc emblematic care rămâne încă o sursă de inspirație pentru creațiile CHANEL. În iunie 2013, Ministerul francez al Culturii a clasificat apartamentul și scara cu oglindă drept monumente istorice, recunoscând importanța lor națională.
2015 – Bijuterii fine CHANEL prezintă o nouă interpretare prețioasă a motivului matlasat.
Crearea ceasului BOY·FRIEND.
Două cuvinte, „Mademoiselle Privé”, apar pe ușa care duce la Studioul de creație al Mademoiselle Chanel de la etajul al patrulea al 31 Rue Cambon din Paris. Acum este numele unei expoziții care vă invită să descoperiți cele trei universuri creative ale Casei: Haute Couture, însăși esența creației CHANEL, parfumul N°5 creat în 1921 și High Jewelry cu reproducerea „Bijoux de Diamants”, colecția unică creată de Gabrielle Chanel în 1932. Fiecare diferită de alta, această expoziție itinerantă a fost expusă la Seul în 2017, apoi la Hong Kong în 2018 și în final la Shanghai și Tokyo în 2019.
În 2015, Olivier Polge a preluat funcția de șef al Laboratorului de Creare și Dezvoltare a Parfumurilor CHANEL. Cufundat în lumea parfumurilor încă din copilărie, acest pasionat de artă născut la Grasse a călcat pe urmele predecesorilor săi, cu tatăl său Jacques Polge ca unul dintre ei.
2016 – Ultimul capitol al expoziției Culture CHANEL a avut loc la Veneția, cu tema „La femme qui lit” („La donna che legge” sau „Femeia care citește”). A urmat versiunile anterioare care au fost expuse la Moscova („L’art comme univers” sau „Arta ca univers”), Beijing și Shanghai, Canton („Le Train Bleu” sau „Trenul albastru), Paris („N° 5″) și Seul (“L’esprit des lieux” sau “Spiritul locului”).
În 2016, CHANEL a devenit prima casă de couture care găzduiește o prezentare de modă în Cuba, găzduind prezentarea colectiei sale Cruise 2016/2017 la Paseo del Prado din Havana.
LES BLÉS DE CHANEL este prima colecție de înaltă bijuterie dedicată în întregime grâului. Cu această ocazie, CHANEL a creat un câmp de grâu în Place Vendôme.
Crearea ceasului MONSIEUR pentru bărbați, prezentând prima mișcare de ceasornicarie fină internă a Casei, CALIBER 1.
2017 – Lansarea parfumului Gabrielle, creat de Olivier Polge, un buchet floral compus din iasomie, ylang-ylang, floare de portocal si tuberoza.
CHANEL devine sponsorul exclusiv al Palais Galliera, Muzeul Modei din Paris.
Crearea ceasului CODE COCO.
CHANEL este partener cu Grand Palais devenind sponsorul exclusiv și istoric al proiectului său de renovare. CHANEL se angajează să continue o inițiativă care a început cu fondatorul său Gabrielle Chanel prin promovarea influenței culturale și artistice a Parisului.
2018 – Lansarea parfumurilor Les Eaux, o colecție de arome proaspete care evocă destinații care i-au fost dragi lui Gabrielle Chanel.
2019 – Moartea lui Karl Lagerfeld, 19 februarie 2019
Virginie Viard este numită director artistic al colecțiilor de modă CHANEL. În conformitate cu Gabrielle Chanel și Karle Lagerfeld, Virginie Viard reinventează, colecție după colecție, o alură în care rafinamentul se regăsește în simplitatea și excelența detaliului.
Photo by Laura Chouette
“Don’t spend time beating on a wall, hoping to transform it into a door.” – Coco chanel
MADmoiselle