Când vine vorba de cosmetice prima grija a oamenilor este calitatea, urmată probabil de preț. Însă pe ce loc se află valorile morale? Ar trebui să ne intereseze dacă firma de la care ne cumpărăm produsele testează pe animale? Dar dacă recipientele sunt reciclabile? Cât de mult contează aceste elemente când cumpărăm cosmetice?
Ce implică testarea pe animale și de ce ne interesează?
Testarea sau experimentarea pe animale, poartă denumirea de vivisecție. Ea este o metodă de cercetare care permite utilizarea animalelor vii în scopul dezvoltării cunoştințelor biomedicale. S-a demonstrat însă că acest tip de cercetare este nu numai inutilă, ci şi periculoasă şi iluzorie, pentru că e fondată pe o eroare de ordin metodologic, care consideră animalele drept un model fiabil pentru om.
- Advertisement -
În primul rând, fiind de acord cu o astfel de metodă, practic afirmăm că omul este superior oricărei alte ființe vii de pe planetă. O astfel de gândire nu poate fi decât toxică. În al doilea rând, acest gen de ”cercetare” susține comerțul cu animale vii, însă este și un pretext pentru experimentarea umană, fără garanții suficiente. Dacă un produs a fost considerat sigur la testarea pe un animal nu înseamnă că va fi sigur pentru om, fiind vorba de organisme complet diferite.
Cine testează pe animale?
De ce cosmeticele, care nu sunt o necesitate, trebuie să fie testate pe animale când există metode alternative? Există firme, precum The Ordinary, care nu iși testează deloc produsele pe animale. Este important de notat că unele companii susțin că nu testează pe animale, însă își vând produsele în țări în care testarea este obligatorie. Cea mai cunoscută astfel de țară este China.
- Advertisement -
- MAC, Clinque și China. Pe website-ul MAC găsim scris în primele râduri că este o companie care nu testează pe animale și nici nu apelează la companii terțe pentru acest lucru. Însă, câteva rânduri mai jos, admit că vând produse în China. Aici intervine problema de morală, este MAC un brand cruelty free sau nu? Afirmația asta o vom găsi la aproape toate brandurile din subordinea Estee Lauder sau altor giganți.
- Fendi este un alt brand cunoscut care testează pe animale, direct sau indirect.
- L’Occitane este un brand care vine cu replica celor de la Estee Lauder, însă spre deosebire de ei s-a implicat în politica chinezească referitoare la testarea pe animale, iar rezultatele se pot vedea.
”Nu testăm pe animale, autoritățile din statul x o fac”
Deși în Uniunea Eropeană nu se mai practică testarea pe animale, problema se pune puțin diferit. Atâta vreme cât compania susține că este cruelty-free dar își vinde produsele în state precum China, unde știm că se testează, mai dorim să o susținem financiar? Desigur, un business trebuie să facă ce este necesar pentru a supraviețui, însă există limite. Giganții precum Estee Lauder au vocea și platforma necesare pentru a face o schimbare în China și alte state similare. Însă, din ce se vede online, preferă să se ascundă după paravanul legislației statului în care își vând marfa.
Pe partea cealaltă a baricadei sunt companii mai mici precum L’Occitane care se implică în politica statului privind testarea pe animale și obțin inclusiv rezultate. Așa cum spune și proverbul românesc ”buturuga mică răstoarnă carul mare”, schimbările vin la inițiativa celor mici. Consider acest fel de companii cruelty-free? Personal, nu; fiecare companie alege unde își vinde produsele. Susțin L’Occitane pentru demersurile făcute și rezultatele obținute? Da.
- Advertisement -
Cum aflăm dacă un produs este cruelty-free?
Există două posibilități, depinde ce anume ne interesează. Dacă dorim să știm dacă firma în sine este cruelty-free, există platforme ce verifică asta. Dacă ne interesează produsul în sine, cel mai simplu este să căutam pe ambalaj semnul care indică acest lucru. Există mai multe simboluri de acest fel, în funcție de țara de origine. Printre companiile care sunt cruelty-free se numără: The Ordinary, Haus Labs, Ultraceuticals, Dove, Biotera, H&M.
Poate că sunteți de părere că noi, micii consumatori, nu putem face o schimbare. Vă înșelați, în buzunarul nostru se află cheia schimbării. Atunci când ne dăm seama ce valori morale avem și acționăm în consecință, uniți, vom putea duce lucrurile în direcția bună. Asta cred că se aplică la modul general, nu numai pentru cosmetice. Sper că în măsura în care putem, să alegem mai înțelept producătorul cosmeticelor, precum și ambalajul. Să nu mai cădem pradă reclamei, ci să cumpărăm în baza etichetei de pe verso, iar acolo unde putem, să reciclăm. Voi ce valori morale aveți când vine vorba de cosmetice?
Photo by Anna Shvets.
- Advertisement -
Arată-ți că te iubești și că îți respecți corpul cu fiecare ocazie, nimeni nu o va face mai bine decât tine. Be MadMoiselle.
Kindness is free, so sprinkle it everywhere!
MadMoiselle Andreea